Tematem tego postu będzie modyfikacja oprogramowania oraz sprzętowa siłownika zakupionego w chińskim multiszopie 😉
Automatyka domowa to nie tylko oświetlenie 😉 w moim przypadku to ochrona przed zalaniem kotłowni, jak i poszczególnych pomieszczeń w których występuje CWU (łazienki + kuchnia)
Siłownik o którym mowa znajduje się pod linkiem, w którym wkręciłem naście osób jak i zaprezentowałem ofertę - https://www.pepper.pl/promocje/smart-wi-fi-siownik-do-tradycyjnych-zaworow-woda-gaz-12-34-din15din20-148737
Zawór zamontowany na głównym przyłączu. W celu odcięcia dopływu wody w całym domostwie. W pomieszczeniach szczególnie narażonych na zalanie - czujniki wilgoci, które po wykryciu wywołują domknięcie zaworu (w moim przypadku domoticz).
Oprogramowanie zainstalowane na elektronice "Siłownika" to espeasy - ale pójdzie też AFE Firmware T0 dla Sonoff Basic.
Na początek należy podłączyć siłownik do sieci (zasilacz 12V) i sprawdzić czy działa wyzwalanie z przycisku - po co później komu nerwy, że coś nie działa - a winny będzie oryginalny stan urządzenia.
W tym kroku odłączamy zasilanie sieciowe(zasilacz). Na czas zabawy z lutowaniem i oprogramowaniem - zasilacz nie jest nam do niczego potrzebny.
Po sprawdzeniu urządzenia. Odkręcamy od spodu 4 śrubki wkrętakiem, ukaże wam się taki widok:
a co za tym idzie widzimy prostotę tego urządzenia - urządzenie wykorzystuje IO12 dla przycisku, IO13 dla przekaźnika i IO0 dla diody.
jednakże brak otworów na płytce na wlutowanie goldpinów - toteż polecam zainstalowanie pinów w ten oto magiczny sposób:
sposób przedstawiony powyżej nie koliduje z obudową , a w przyszłości ułatwi zmianę firmware sterownika
układ w siłowniku jest oparty na ESP8266 (TYWE3S) i toteż potrzebujemy takie oprogramowanie
do tego celu potrzebny nam
- programator CP2102 lub zgodny (RS232) lub komputer z RS232 z wyjściem 3,3 V dla układu
- program espflasher
- wsad ESPEASY (ESP_Easy_mega-20190419_normal_ESP8266_1M.bin)
Jeżeli piny macie polutowane, wsad i oprogramowanie pobrane - przechodzimy do programowania - wykorzystujemy standardowe ustawienia 115200, 1MByte, 40MHz, DOUT. Zwieramy GPIO0 do GND i dajemy Flash.
Po gotowym flashu, pojawia się nam sieć WI-FI o nazwie ESPEasy na którą musimy zalogować się(192.168.4.1). I wykonać konfigurację wstępną:
Dla wyjaśnienia - zmieniamy ustawienia te, które są nam potrzebne do pracy siłownika. Zaawansowane ustawienia to sprawa indywidualna.
1. Parujemy się z macierzystą siecią WI-FI na której ma pracować siłownik.
2. Po sparowaniu, załaduje się nam interfejs Espeasy, wchodzimy w zakładkę CONFIG zmieniamy Unitname na Zawor. Umożliwi nam ta zmiana identyfikacje na liście DHCP routera (zatwierdzamy - submit)
3. Wchodzimy w zakładkę Hardware i ustawiamy GPIO/LED - GPIO0, I2C ustawienia ustawiamy na NONE. (zatwierdzamy - submit)
4. Wchodzimy w tools, następnie Advanced i zaznaczamy Rules, zaznaczamy Use NTP, wpisujemy time-a.nist.gov (zatwierdzamy - submit).
Ujawnia się nam zakładka Rules, w zakładce Rules tworzymy wpis :
On System#Boot do
gpio,13,0
timerSet,1,3
endon
##On Rules#Timer=1 do # dla Domoticz stan po zaniku napięcia - wyłączona
##SendToHTTP IP,8080,/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx=XX&switchcmd=Off - XX liczba własna
##endon on Button1#state do
if [Relay1#state]=0
gpio,13,1
else
gpio,13,0
endif
endon
Znów zatwierdzamy - Submit
Wstępnie mamy siłownik skonfigurowany, należy teraz utworzyć Devices (urządzenia dla sterownika GPIO), przechodzimy więc w zakładkę i ustawiamy
Po zatwierdzeniu wszystkich wytycznych opisanych przeze mnie, możemy siłownik odłączyć od programatora i przejść na zasilanie sieciowe z zasilacza i od teraz cieszyć się pracą urządzenia wg własnego uznania.
Pozdrawiam i polecam rozwiązania smartnydom.pl
Krzysiek
Na zakończenie zdjęcia z gotowego projektu:
Co to za plytki w srodku nie liczac esp8266. Czy to orginalne?
Ostatnio sie z tym zmagalem ale juz zrobilem inne rozwiazanie. Czekam tylko na kontractron
@krzysztofch to oryginalne wnętrze siłownika z funkcją WIFI , Ty kupiłeś zwykły tańszy , którym też spokojnie można sterować tylko deko inaczej
I dzieki isom z twoja pomoca zdecydowalem sie na younshan , wylutowalem orginalny przekaznik , wlutowalem inny 5V ale o 8 pinach. Ten wlutowany przekaznik odwraca mi bieguny na 12V ktore ida do zaworu.
Mala wada caly czas jest podane napiecie 12V do zaworu. Ale to drobnostka
Do tego uzylem AFE T3 z kontraktronem gdzie dodatkowo bedzie mi pokazywal stan zaworu. Bez tego kontraktronu trzeba zaufac calej elektronice i mechanice. Jak dojdzie kontractron poczta to pokarze zdiecia.
Ale z ta gotowa plytka wi-fi ciekawe rozwiazanie. Nastepnym razem przyjze sie i zastosuje.
I dzieki isom z twoja pomoca zdecydowalem sie na younshan , wylutowalem orginalny przekaznik , wlutowalem inny 5V ale o 8 pinach. Ten wlutowany przekaznik odwraca mi bieguny na 12V ktore ida do zaworu.
(...)
ka wi-fi ciekawe rozwiazanie. Nastepnym razem przyjze sie i zastosuje.
Właściwie mogłem kupić sonoffa + zawór bez wifi i cena by wychodziła ok 60 zł. Skorzystałem z gotowego rozwiązania. Ten zawór z własną dedykowaną elektroniką wynosił 80 zł.
Co do oczunikowania to mamy szereg GPIO które idzie wykorzystać - nawet z pozycją 1/0 dla kontaktron. Żaden problem dolutować to co trzeba. Mnie w sumie wystarcza to co jest ale przemyślę opcję z kontaktronem. Bo faktycznie - miałbym wgląd czy siłownik domknął a druga sprawa wykorzystanie tego GPIO można jako alarm z powiadomieniem wykorzystać.
@kpisiek dzięki za wstawkę na pepperku i opisanie tutaj co i jak 🙂
Bawiłeś się już może w podłączenie do tego kontaktronu?
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, żeby zastosować tutaj kontaktron trzeba dodać Yunshan?
Alvaro kontaktron dajesz między GND a wolne GPIO , a potem w Espeasy ustawiasz Device na te GPIO i uzyskujesz stan 1 lub 0
Z jakich czujników korzystasz/korzystacie, z ciekawości pytam bo kupiłem ostatnio dwa typy czujników jedne na wifi a drugie na RF i mam zamiar uruchomić w końcu w domu system anty zalaniowy tylko ciekawi mnie rzeczywiste zużycie baterii .
jeżeli na własnym budżetowym zasilaniu bateryjnym to RF wytrzyma nawet z 2 lata,
To trzeba będzie dokupić czujników, dzięki
Mam dwa problemy z tym zaworem:
Po utracie prądu i jego powrocie zawór zawsze się zamyka
A drugi to że nie działa przycisk na obudowie, wciskając go zawór lekko rusza i wraca, to samo dzieje się przy dłuższym przytrzymaniu.
Proszę o podpowiedź .
Dobra już ogarnąłem, nigdy się nie bawiłem tymi Rules
@wojtek_gtx Hej Wojtek. Ja np uzywam zalaniowe na rf link. Ale nie mam potwierdzenia jaki jest stan baterii. Musialbym co jakis czas sprawdzac np symulujac zalanie czy jeszcze dzialaja baterie. Ewentyalnie wyczuc ile pociagna i je wymieniac czesciej. Inna metoda jest poprostu co jakis czas zmierzenia napiecia na baterii.
Z powodu tego ze juz je zamontowalem to niech sobie tak dzialaja. W przyszlosci dokupie na zigbee. Mam stan baterii i nie musial bym sie upewniac.
Co do zaworu to kupowalem taki goly zawor bez sterowania dodawalem younshan esp + kontraktron jako stan i chodzi mi to na afe.