UWAGA: Strona oraz Forum Smart'ny Dom nie będzie dostępne 23 Grudnia 2024 ze względu na przenoszenie serwisu na mocniejszą maszynę.
W tym czasie polecam poświęcenie swojego czasu na pomoc partnerowi w przygotowaniu udanych Świąt 😉
Za niedogodności z góry przepraszam, admin
@adrian Faktycznie, ktoś na forum Openhaba ładnie to dopracował: https://community.openhab.org/t/customizing-basic-ui-with-css/31706 😉
Nie wiem czy to odpowiedni dział, ale mam jeszcze dwie rekomendacje dla innych użytkowników forum:
1) Jeśli ktoś szuka rozwiązania dla tabletu, to polecam Fully Kiosk Browser: https://www.fully-kiosk.com . Pozwala łatwo zablokować ekran na dowolnej stronie lub aplikacji w trybie kiosk. Przy okazji posiada mnóstwo opcji, w tym zdalne zarządzanie tabletem oraz np. MQTT (można wykorzystać tablet jako czujnik ruchu: włączyć motion detection przez kamerkę i zgłaszać zdarzenia przez mqtt do systemu automatyki).
Aktualnie niewiele graficznie mogę pokazać, ale wypiszę jakie urządzenia zostału w moim domu zintegrowane i na jakim sprzęcie.
Sercem systemu jest sterownik WAGO 750-880 z 80 wejściami cyfrowymi i 105 wyjściami cyfrowymi oraz modułem MODBUS (RS-485). Sterownik ogarnia sterowanie punktami świetlnymi, roletami i markizą, kotłem gazowym i grzejnikami.
Odczyt temperatur w domu realizuje moduł MODBUS/1-wire WIRECHIP h4. Zapis/odczyt parametrów rekuperatora odbywa się po MODBUS.
Do sterowania niektórymi punktami wykorzystuję czujki alarmowe dzięki integracji centrali alarmowej Satel Integra 64 po TCP/IP (moduł ETHM-1).
Do sterowania roletami i markizą, załączeniem trybu lato/zima wykorzystuję dane z własnej stacji pogodowej.
W tym roku dołożyłem OpenHab i systematycznie dołączam kolejne funkcjonalności sterownika do OpenHab po MODBUS TCP.
Ostatnio zintegrowałem z OpenHABem suszarkę LG z WiFi i pralkę LG bez WiFi.
W planach zamontowanie Shelly 3M w celu monitorowania zużycia energii, a także instalacja fotowoltaiczna ok. 6,5kW.
Pozdrawiam
@isom Najprościej jak się da 🙂 Dołożyłem CoolCam NAS-WR01W z Tasmotą i w OH sprawdzam ile energii pobiera. Jak powyżej 5W tzn. że pralka pierze, a jak poniżej 4W przez 30s to skończyła i wysyłam powiadomienie do aplikacji.
Zapisuję też czas rozpoczęcia i zakończenia prania.
Chciałem wstawić ESP8266 do pralki, ale musiałbym zdemontować suszarkę (stoi na niej), półkę i obczaić, co i jak. Porściej było z inteligentną wtyczką 🙂
@kamikac ok Dzięki , mam tak samo tylko zamiast gnaizdka w gniazdku ma shelly1PM + skrypt + powiadomienie dla żony
Tylko dodałem jeszcze że jak skończy prać to po 15 min shelly odcina pralce 230V
@isom Też o tym mysłałem, ale WAF by spadł, więc sobie chwilowo odpuściłem. Rejestrowane jest zużycie na poziomie 0,006kWh na dobę bez prania. Nie wiem, czy jest sens wyłączać...
Sonoff R1 + sensor temperatury, ruchu, włącznik z obsługa "wielokliku" (pojedyncze naciśnięcie steruje żarówką, 2-6 kliknięć i hold do wykorzystania w automatyce), sterowanie główną żarówką i ledami WS2812 (kolory, jasność, efekty, itd.). Teraz reguły w HA do przełączania w tryb nocny z podniesieniem jasności przy wykryciu ruchu, miganie/zmiana koloru o pełnej godzinie itd. Oprawka z "Mrówki" i klosz z "IKEA".
Projekt obudowy do druku 3D wkrótce na ThingVerse.
@l3m4r na różne humory mojej żony przydałaby się 🤣
Tak, da się zrobić kalendarzyk małżeński, żeby LEDy informowały o spodziewanym humorze ;-).
BTW, zasilanie 5V z sonoffa ma swoje ograniczenia, te 1000mAh, które niekoniecznie muszą być prawdąmusza wystarczyć też na własne zapotrzebowanie na energię, dlatego WS2812 można 7, może 8 szt. max, potem sie cuda dzieją, niewłaściwe kolory albo restarty urządzenia. Przy czym 7 szt. WS2812 daje spokojnie nastrojowe doświetlenie (oświetlenie już nie, za mała moc).
Witam serdecznie wszystkich Forumowiczów . Jakiś czas temu "naszło mnie" aby wycofać z kotłowni zarządzanego przez Tasmotę Sonoffa 4CH i, zastąpić go własnym "kitem" który co prawda nie będzie tak cudownie tani, ale za to bardziej modularny 😀
Chciałby w skrócie pokazać drogę którą przeszedłem bo może być ciekawa dla kogoś kto zastanawia się nad tym czy warto i tak jak ja nie ma na początku dużego doświadczenia w temacie mikro kontrolerów 🙂 ….
Wzmiankowany Sonoff sterował (między innymi) oświetleniem sąsiadującego z kotłownią tarasu, włączał i wyłączał gniazdo zasilania na zewnątrz oraz był mikro kontrolerem który zbierał dane z czujników DS18B20 mierzących temperaturę rozdzielacza podłogówki i zbiornika z ciepłą wodą użytkową. Działał nawet nieźle, ale to co dla jednych jest zaletą (fajna funkcjonalność zamknięta w całkiem zgrabnej obudowie) dla mnie stało się ograniczeniem. Dodatkowo w ramach porządkowania infrastruktury postanowiłem wycofać inny, działający równolegle ale poza wzmiankowaną skrzynką NodeMCU z podłączonym modułem dwóch przekaźników informujący sterownik instalacji CO o stanie pokojówki na parterze domu (gdzie mam ogrzewanie podłogowe który steruę z HA), a przy okazji zbierający dane z kolejnych czujników temperatury w kotłowni i raportujący do Home Assistant (przesiadłem się trzy miesiące temu z Domoticza) via MQTT.
W ramach projektu postanowiłem skorzystać z tej samej skrzynki wyposażonej w szynę DIN (dokładając kolejną), a całość zrobić tak aby była jak najbardziej modularna a nawet w razie potrzeby skalowalna.
Na docelowy zestaw składają się następujące elementy (wraz z podanym „Z grubsza” kosztem):
- wisząca już od 2 lat w kotłowni skrzynka (nie pamiętam ceny, obecnie do 100 zł)
- dodatkowa szyna DIN (grosze)
- Jednostka centralna: NodeMCU v3 (16 zł)
- Podstawka i obudowa jednostki centralnej czyli NodeMCU Din Board od EasySwitch,pl (Kit płytki + podstawka + obudowa – około 65 zł)
- Zasilacz 5V na szynę DIN ( 43 zł)
- Adapter Wago na szynę DIN dla szybko złączek Wago (2,5zł)
- Złączki Wago z dźwigniami – 5 polowe (2,5pl za sztukę w detalu)
- Moduł 2 przekaźników „klasycznych” do wykorzystania jako złącza bez napięciowe (9zł)
- Moduł 4 przekaźników SSR do sterowania odbiorów 220V do sterowania zasilaniem gniazda na tarasie , rolety okna balkonowego wychodzącego na taras oświetlenia tamże + 1 przekaźnik wolny do przyszłego zastosowania (28zł). Tu mały komentarz: Oba moduły przekaźników mają zarówno wyjścia jak i wejścia wyprowadzone za pomocą złącz śrubowych ARK. Jest ich mniej na w ofertachktóre mozna znaleźć na rynku ale uznałem że warto bo zakręcany styk jest pewniejszy. Poza tym moduł przekaźnika SSR można by zastąpić modułem ze zwykłymi przekaźnikami, ale bardzo chciałem przetestować jak SSR bezszelestnie działa 😊.
- wyłącznik nadprądowy 10A – tu służący jako dodatkowe zabezpieczenie instalacji załączanej przez SRR, a przy okazji pozwalający wygodnie wyłączyć całe rozwiązanie np. na czas przebudowy.
- kilka par uchwytów na szynę DIN (mniejsze po 2,5 zł, większe nieco droższe bo z drukarek 3D – wszystko z Allero)
- terminal dla 8 czujników DS18B20 według własnego projektu (to było fajne ! 5$ + koszty transportu za 5szt PCB wykonane w Chinach 😊😊😊) i wykonania. Wymyśliłem go sobie aby wygodnie łączyć kilka czujników przez jeden GPIO.
Z ostatnią z w/w pozycji to fajna historia na osobny post, bo wypróbowałem na niej za namową kolegi (dziękuję Marku) darmowy program do projektowania układów i PCB oraz skill chińskich producentów PCB 😊. Powiem tylko że jeżeli czas nas nie goni, i mamy 3-4 tygodnie zapasu, raczej nie opłaca się "babrać" z własną produkcją PCB bo w dobrej cenie możemy zamówić PCB o jakości niezmiernie trudnej do uzyskania w przydomowym warsztacie. Gdyby ktoś miał pytania dlaczego tak uważam, mogę podrzucić parę argumentów w osobnym wątku. Jeżeli natomiast czas nas goni, to można zapłacić troszkę więcej za shipement i dostać produkt w kilka dni.Chętnie również podzielę się schematem, rysunkiem płytki i plikami produkcyjnymi, a jak by ktoś zechciał, mam w zapasie dwie wolne sztuki które chętni odstąpię.
Wracając do rzeczy, przez brak doświadczenia zrobiłem tę płytkę nieco za małą. Zamierzałem czujniki podłączać na złącza ARC ze śrubkami, ale okazało się że przy wybranym rodzaju złączek (raster 0,25) śrubki są bardzo małe i trudne w obsłudze 😊 (zdjęcie po lewej)
Wykonałem więc (4 wolne stuki PCB! 😉 ) wersję opartą o złączki CRIMP (na zdjęciu po prawej) do których wtyczki trzeba zarabiać, ale jak się nabierze wprawy to jest to dość proste, a złączki takie łatwo się wpina i wypina.
Całość bezpośrednio przed włożeniem do puszki wyglądała mniej więcej tak:
Z tą tylko różnią że zamiast widocznego na zdjęciu modułu z czterema przekaźnikami standardowymi do skrzynki trafił na razie dwuprzekaźnikowy, moduł SSR jest okablowany, a wszystkie płytki mają przymocowane zaczepy do szyny DIN
Po uruchomieniu , przeflashowaniu mikrokontrolera na Tasmotę, i wstępnym ustawieniu tejże ekran startowy wygląda tak:
Tyle na dziś w razie pytań o szczegóły zapraszam.
Przygotowuję powoli (skończyłem prototyp) drugi projekt w oparciu o podobny mikrokontroler, który też ma być modularni i skalowalny, a z założenia mierzyć poziom deszczówki w dużym zbiorniku i przełączając się w razie potrzeby na wodociąg, sterować nawadnianiem, w wolnych chwilach działać jako stacja pogodowa 😊. Oczywiście wszystko z linkiem do HA.
Dajcie znać czy jest sens to prezentować.
@matulekpl Uzbierało się tego !!! Mega nakład pracy. Fajnie masz zrobioną detekcje obecności. Jak masz to zrobione? które rozwiązanie wybrałeś ?
Dajcie znać czy jest sens to prezentować.
Zawsze warto.
U mnie specjalnie grafik jeszcze nie ma.
Poszedłem jednak w gotowce przemysłowe. Sterownik S7-1200 + wyspy IO VIPA SLIO po profinecie (2 szt). Do tego sterownik instalacji kotłowni (FRISKO MR-210).
Zarządzenie - płyta Cubieboard z softem iobroker.
Tylko czasu wciąż brak, aby zrobić obsługę tableta 10". Na razie dostęp na poziomie smartfona (iobroker umożliwia wykoananie kilku niezależnych systemów HMI).
No i jeszcze zostało ogranięcie elementów wiszących na ModbusRTU (pomiar energii elektrycznej, rekuparator).