Witam
Z racji iż wykryłem że zasilacz multiswitcha domowej sieci telewizyjnej pobiera 38W chciałbym zrobić automatyczne jego wyłączanie/włączanie.
Myślałem aby z czujek ruchu ściągnąć sygnał ale
- w przypadku gdy domownicy są w domu nie zawsze oglądają TV czyli zasilacz nie musi pracować.
- w przypadku gdy oglądamy wieczorem TV i zdarzy się że leżymy nieruchomo TV może przestać odbierać więc trzeba machać do czujek - śmieszne
Wymyślałem więc że zrobię to tak:
- do TV podłącze gniazdka SP 111 z tasmota (dwa TV)
- do zasilacza telewizji zastosuje przekaznik RM84 5V z GPIO Raspberry ( w domoticzu przełącznik zasilacza TV)
- w domoticz w bloku zrobię proste zdarzenie iż wzrost energii pobieranej przez włączony pilotem TV na gniazdku SP111 spowoduje włączenie przełącznika w domoticz natomiast spadek poniżej ustawionej w bloku wartości spowoduje jego wyłączenie.
- liczę się z tym że w tasmota trzeba ustawić jak najmniejszy czas przesyłania danych pewni kilka sekund 2-3 sekundy ale i TV uruchamia się kilka ładnych sekund więc myślę że 3 a nawet 4 sekundy może być ok.
Czy waszym zdaniem ma to sens ? Czy jest inny pomysł aby coś takiego zrealizować ?
Czy waszym zdaniem ma to sens ?
Moim zdaniem to strasznie zamotane i skoro nie umiesz zintegrować swojego TV z Domoticz, to przecież tasmota bez problemu obsługuje IR . Włączasz pilotem TV i jednocześnie kod pilota odpala przekaźnik w tasmocie.
Pewnie zaraz napiszesz, że masz jeden przycisk do ON i OFF, więc jeden i ten sam kod, ale większość TV mają porty USB, które podają 5V tylko w czasie gdy TV pracuje, co z tym zrobić łatwo się domyśleć.
- TV są bez internetu więc raczej ich nie skomunikuję z domoticz poza tym gdyby nawet pewnie więcej czasu by mi to zajęło niż konstrukcja powyższego rozwiązania.
- Konstrukcja odbiornika podczerwienie pilota - trzeba gdzieś wystawić diodę w sumie by było bo jedno kliknięcie włącza drugie wyłącza.
- Opcja z USB -> TV włącza port USB który włącza przekaznik 5V dalej mam wolne gniazdko LAN więc mogę wykorzystać dwie żyły o przepuścić 12V przez styki przekaźnika które włączą przekaznik w rozdzielni który włączy zasilacz. To rozwiązanie najmniej bogate w dodatkowe urządzenia w sieci. Jednakże gniazdka SP111 tak czy inaczej będą zastosowane do sprawdzenia pobieranej energii przez TV.
Co myślisz o trzecim rozwiązaniu ?
Myślę, że zasilanie cewki przekaźnika z USB TV to pomyłka, wykorzystaj transoptor, to nic się nie stanie z tym USB
Z racji iż wykryłem że zasilacz multiswitcha domowej sieci telewizyjnej pobiera 38W chciałbym zrobić
wow, co Ty masz za multi, że tyle prądu żre? jaki konwerter? Ile masz odbiorników, że potrzebujesz multiswitcha?
Co myślisz o trzecim rozwiązaniu ?
może opracuj harmonogram i rozpisz w jakich godzinach tv jest dostępna 😀
Opcja z USB -> TV włącza port USB który włącza przekaznik 5V dalej mam wolne gniazdko LAN więc mogę wykorzystać dwie żyły o przepuścić 12V przez styki przekaźnika które włączą przekaznik w rozdzielni który włączy zasilacz. To rozwiązanie najmniej bogate w dodatkowe urządzenia w sieci. Jednakże gniazdka SP111 tak czy inaczej będą zastosowane do sprawdzenia pobieranej energii przez TV.
za dużo kombinacji. Tak jak Isom napisał - wykorzystaj transoptor, który aktywowany jest przez port USB w TV, impuls załączenia przekazuje na GPIO np ESP01 np. z Tasmota. Tasmota to Tasmota. Jeden moduł bezpośrednio steruje drugim np. SP111. Jak wolisz to poprzez Domoticz.
@pawell32 mam 10 gniazd abonenckich - końcowych puszczone tylko po jednym koncentryku i właśnie instalacja zbudowana typowo pod multiswitch ogólnie dałem w każdym pokoju po dwa gniazda na dwóch ścianach wiadome co będzie w przyszłości. Mam również 2 TV 32" i 42" do obrazu z kamer i tam też są gniazdka do odbioru TV więc multoswitch 12 jakoś na kablach nie oszczędzałem. Wydaje mi się że rozwiązanie z multiswitch spoko bo nawet można wrzucić modulator i mieć obraz z kamer w sieci RTV.
Przez to urządzenie mogę przepuścić 12V do sterowanie przekaźnika:
USB aktywuje poprzez tego MOSFET-a przekaznik.
mam 10 gniazd abonenckich
sporo, pytanie tylko czy wszędzie są wykorzystywane do tv-sat. Jeszcze 10 lat temu inaczej bym nie zrobił, dziś - cóż widzę odchodzenie od tv-sat i pomału od tv jaką znamy. Nie sprawdzałem nigdy ile prądu pobiera multiswitch, dziś mam do naprawy jedną instalację to z ciekawości sprawdzę jaki jest zasilacz przy multi 9/16. Teraz jak mam dostarczyć 2-4 gniazda sat to wybieram quad, naziemna pasywnie. Dziś sieć jest piorytetem min. kat 5e.
można wrzucić modulator i mieć obraz z kamer w sieci RTV.
to u mnie nie przechodzi, kamery po modulatorze?? chyba, że to analogi, to spoko, tylko co tam za obraz. Konwerter hdmi-utp i po skrętce mam 1080p.
Przez to urządzenie mogę przepuścić 12V do sterowanie przekaźnika:
a nie lepiej taki:
Przez to urządzenie mogę przepuścić 12V do sterowanie przekaźnika:
w sumie nie dokońca rozumiem, po co przekaźnik?
Przekaźnik do włączenia 230V do zasilacza.
@daro1003 ale będziesz ciągnął przewód od tv do multi by tam rozłączać zasilacz?
Mam wolną skrętkę - nieużywane gniazdo LAN więc wykorzystam.
Co do przesyłu obrazu to również mam po konwerter z HDMI na LAN i z powrotem a do drugiego TV kabel HDMI przed tynkami ułożony.
Zaciekawił mnie modulator ten modulator co moduluje z HDMI do DVB-T
Zaciekawił mnie modulator ten modulator co moduluje z HDMI do DVB-T
nie kupowałem produktów tej firmy - nie sprawdzały mi się. Cena już jest na przyzwoitym poziomie, jak potrzebowałem kiedyś coś takiego wykonać to koszt był ok. 2k. Konwerter HDMI-LAN poniżej 100 zł. Mało tego, stojuje takie z kanałem USB i korzystam z myszki.
dobra, odbiebliśmy od tematu.
onwerter HDMI-LAN poniżej 100 zł. Mało tego, stojuje takie z kanałem USB i korzystam z myszki.
Podeślij link jak masz sprawdzony ja używam czasem właśnie signala ale dużo droższy.
A wracając do tematu to w sumie musiałbym wykorzystać tylko jedną żyle +5V z USB do włączenia MISFET-a reszta w rozdzielni.
ja kupowałem takie: hdmi-lan tyle, jak ostatnio kupowałem ponad rok temu nie płaciłem więcej niż 250 zł. Tam gdzie nie potrzebuje klawiatury bądź myszki to taki prosty: hdmi-lan-easy
A wracając do tematu to w sumie musiałbym wykorzystać tylko jedną żyle +5V z USB do włączenia MISFET-a reszta w rozdzielni.
jeśli masz wolną parę to tak możesz spokojnie zrobić, pamiętaj ze lepiej zastosować ten z transoptorem.
Patrzyłem na swoje multiswitche i przy dużym jest zasilacz 13V / 1,5A lub 18V/1.5A zatem nie wiem co u Ciebie pożera. Nie mówiąc o tym, że niektóre korzystają z tego co daje dekoder. Jeśli masz robić takie fiki-miki to ja wolałbym przerobić instalacje na pasywną. Stosując taki sumator dajesz sygnał sat tam gdzie potrzebujesz. Nie sadzę, że wszędzie masz dekodery, a tak zasilanie konwertera będzie bezpośrednio z dekodera, wyłączasz i masz spokój (trzeba tylko sprawdzić czy się w pełni wyłączają).