Witam
Może się komuś przyda a jak nie to trudno 🙂 W każdym razie chciałem Wam przedstawić w jaki sposób podłączyłem sobie Shelly 1 do bramy wjazdowej oraz co ustawiłem w samej aplikacji, żeby otrzymać to co chciałem. Chcę zaznaczyć, że oczywiście można zrobić to na różne sposoby, ale ja to zrobiłem tak, bo tak umiałem i wydawało mi się, że jest najprościej.
Co będzie potrzebne:
- Brama 🙂
- 1 sztuka Shelly 1 (albo 1 PM jak kto woli) jednak 1 PM nie można bo nie ma złącza bezpotencjałowego (dzięki @isom)
- 1 sztuka Adaptera AddOn do Shelly
- 1 sztuka kontaktron (ja miałem MC-38)
Na początek zaznaczę, że u mnie brama dawała 24 V ale niestety AC a nie DC, więc musiałem to połączyć w taki sposób. Jeżeli u Was w bramie jest możliwość podłączenia przez 24 V DC to pewnie bym rekomendował takie podłączenie, ale tym opisem nie będę się zajmował. Może ktoś inny tak podłączał to będzie mógł opisać takie podłączenie w innym poście albo w odpowiedziach.
Najpierw trzeba zasilić Shelly, czyli podpinamy standardowo niebieski (N) kabel do wejścia opisanego jako N oraz czerwony (L) do wejścia L w Shelly.
Następnie najlepiej jest sprawdzić gdzie w waszej bramie w sterowniku jest możliwość podłączenia urządzeń dodatkowych do obsługi bramy (typu przycisk do zamontowania na ścianie). Jak już to znajdziecie, to zwrócić trzeba uwagę na to w jaki sposób to podłączyć, ponieważ zależy (przynajmniej w moim przypadku, Automat SimpleMove100) to od tego po której stronie patrząć od wnętrza działki znajduje się automatu, czy po prawej czy po lewej. Jak już to wiemy to podłączamy jeden przewód do I a drugi do O w Shelly i w zasadzie jeżeli chodzi o otwieranie bramy ze smartfona to by było można tutaj ten temat już zakończyć, bo takie podpięcie już daje nam możliwość sterowania bramą. Trzeba pamiętać, że w samej aplikacji Shelly.Cloud trzeba ustawić typ przycisku na Chwilowy (monostabilny) i dać mu AutoOff po 1 sekundzie:
Po takich ustawieniach możecie już odpalić bramę ze smartfona.
Jeżeli chcecie do tego dorobić jakąś troszkę lepszą automatykę np logikę, że jeżeli brama jest otwarta o jakiejść tam godzinie, to wtedy ją zamknij (ja tak zrobiłem bo permanentnie zapominałem zamykać jej na noc), to wtedy potrzebny będzie wam jeszcze Adapter AddOn oraz kontaktrony.
Adapter wpinacie w Port (ten długi zakryty gumowym zabezpieczeniem):
a do kabli od Adaptera podpinacie kontaktron. Jeden kabel do żółtego a drugi do czarnego. Czerwony możecie zabezpieczyć jakoś bo nie będzie nam do niczego potrzebny.
Ustawiacie bramę w pozycji zamkniętej. Mocujecie część kontaktronu, która jest podłączona do Shelly gdzieś na zewnętrznej obudowie mechanizmu bramy a drugą (bez kabli) na ruchomej części bramy, tak żeby były jak najbliżej siebie.
Teraz najważniejsze bo tutaj się troche pogubiłem ale metodą prób i błedów jakoś ustawiłem to wszystko. Ponownie wchodzicie do aplikacji Shelly.Cloud i tym razem muscie aktywować External Switch i ustawić go tak jak poniżej:
Bardzo ważne jest, aby było zaznaczone Reverse switch position. Jak tego nie zaznaczycie to jak będziecie mieli otwartą bramę to będzie ikonka zamkniętaj... więc żeby się nie mylić to tutaj musi być to zaznaczone, żeby jak te kontaktrony będą oddalone od siebie, to był obrazek (o tym za chwię), że brama jest otwarta.
Jak to wszystko ustawicie, to wtedy zmieni wam się ikonka przy waszym przycisku bramy na taką właśnie jakby bramę jak poniżej. Jak wejdziecie do przycisku to będzie też napis, że to jest Ext. Swtich
Tutaj te obrazki, o których wspominałem przy ustawianiu Reverse switch position:
Także teraz, nawet jak gdzieś pojedziecie i nie będziecie pewni czy zamknęliście bramę czy nie to zawsze można spojrzeć na te ikonki i sprawa będzie jasna (nie raz się wracałem, żeby sprawdzić czy zamknąłem bramę czy nie... albo dzwoniłem do sąsiadów...)
ostatnia rzecz to właśnie najfajniejsze, czyli ustawienie sceny. Dodajecie sobie scenę, która ma się wydarzyć sama:
W opcjach WHEN:
Time-Based Conditions
następnie Daily Activation
a następnie wybrać dni tygodni i godzinę o której ma sie to zrobić i klikacie Save.
Wychodzicie i klikacie na AND (do wyboru bardziej rzucającego się w oczy jest OR, ale tutaj warunek musi być taki, że kilka rzeczy na raz ma się spełnić). Jak klikniecie na AND to do wyboru będzie ponownie pare rzeczy, ale wy wybieracie sobie ten "pokój" w którym jest wasz przycisk do bramy. Tam ustawiacie sobie, że gdy External Switch State Change, gdy jest ON, Condition Type na One time oraz czas kiedy warunek ma być aktywny to 5 minut (lub inny dowolny):
Teraz w części DO, musicie ustawić co się stanie, czyli to, że wasz przekaźnik ma się włączyć:
Finalnie otrzymacie właśnie coś takiego:
To koniec 🙂
Wiem, że dla większości z Was taki przewodnik po tych ustawieniach to zbędny post, ale wydaje mi się, że może być tutaj grupa ludzi takich jak ja, co mogliby mieć z tym problem. Więc, żeby im ułatwić życie, to stworzylem tego posta 🙂
Jakbyście mieli jakieś sugestie co tu można inaczej zrobić, albo jak byście mieli informacje na temat jak wy to zrobiliście to można dodawać pod spodem swoje propozycje, co by wszystko mieć w jednym miejscu.
pozdrawiam
Z tą sceną to bym uważał , bo ktoś Ci zaparkuje w otwartej bramie , a za 5 min brama będzie walić po samochodzie....
Typowe sterowniki bramowe bez bariery podczerwieni nie dają sobie automatycznego zamykania po czasie ustawiać..
@marcingajda tak. Zdaję sobie z tego sprawę ale u mnie to raczej nie ma szans żeby ktoś tam ustał w tej bramie o tej godzinie ale tak czy siak, fotokomórki są w planie teraz żeby je dołączyć, właśnie ze względu na to co napisałeś.
@przemas82 jedna uwaga do tego poradnika, shelly1PM nie można tak bezpośrednio wykorzystać do sterowania bramą ponieważ nie ma przekaźnika wolnego od potencjału .
Reszta bardzo szczegółowo opisana.
@przemas82 a nie wystarczyłoby gdybyś ustawil detached switch mode i podpiął pod wejścia switcha kontaktron? Pytam bo kolega chce sobie podpiąć do bramy na oryginalnym sofcie i się zastanawiamy czy ten moduł rozszerzeń jest potrzebny. Ważne aby dało się to później zautomatyzować zależnie od stanu bramy.
@bartolomeo Tak, zdałem sobie z tego sprawę później, dlatego 1 PM jest skreślone.
@bartolomeo jakoś nie wyświetliło mi się wtedy Twoje pytanie 🙁 teraz widzę 😉 tak, generalnie wydaje mi się że można by pewnie to tak podpiąć i całość miałaby taki sam proces ale ja i tak miałem tego addona więc podpiołem przez to. Nie próbowałem podpinać od razu pod przełącznik ale czysto teoretycznie powinno zadziałać tak samo.
@przemas82 kolega też użył w końcu addona i śmiga, bo na zasilanie modułu było dostępne tylko 230V i nie wiem jak kontaktron by to zniósł 😉 Twój opis się przydał, za co dzięki! 🙂
Hej,
AddOn jest dosyć kosztowny.
Moze jednak tak, na złączu szeregowym Shelly1 jest 3v3 i GND.
To wystarczy aby zasilić z tego przekaźnik 5V, a także wyprowadzić połączenie poprzez kontaktron do wejścia IN na przekaźniku.
Drugą stronę przekaźnika połączyłbym do 230V i do wejścia SW na Shelly1 .
Koszt przekaźnika to kilkanaście złotych w przeciwieństwie do 60 za Shelly AddON.
?
Addon jest po to ,żeby odczytywać stan bramy (przez kontaktron) , nie wiem co ty chcesz zrobić przekaźnikiem.
Jak bardzo nie chcesz wydawać kasy na Addon to po prostu podłącz kontaktron bezpośrednio do złącza ,jeden koniec z GND drugi z GPIO3. Tylko kontatron taki z izolacją na 300V , i samo połączenie też dobrze zaizolowane ,żeby się do tego nie dotknąć.... Całe to gniazdo będzie wisieć na napięciu 230V ( jeśli takim zasilimy Shelly) , więc głęboka rozwaga i ostrożność !
To już najprościej i najbezpieczniej zasilić shelly poprzez dodatkowy zasilacz 12V, wtedy takie samo napięcie pójdzie na kontaktron i obejdzie się bez Shelly-Addona.
No tak, sorrki. Tak się zamyśliłem w swoim zastosowaniu, że zapomniałem o tym autora.
Ja ze swojej strony chciałem podłączyć Shelly z kontaktronem.
Tak naprawdę to pod układ regulujący temperaturą pieca, czyli tak zwanego termostatu. On działa jak kontaktron, robi zwarcie w celu uruchomienia pieca gazowego.
Aby na regulator nie działać napięciem 230V, pomyślałem, że skoro na złączu szeregowym mam GND i 3,3V to wykorzystam z ww regulatorem temperatury i prostym przekaźnikiem.
Przekaźnik natomiast wysterowany regulatorem przerzuci mi 230V na zacisk SW w tym samym Shelly 1.
W ten sposób będę w stanie zadziałać niskim napięciem na regulator temperatury, będę miał historię przełączania pieca, ale także sam będę miał kontrolę nad piecem przez Shelly1 🙂
Jeśli gdzieś się mylę, to proszę o komentarz.
Nie jestem biegły w tych sprawach.
Cześć, posiada ktoś schemat podłączenia dla nowego Shelly 1 plus + nowego Shelly Plus Add-on? Oraz jak to ustawić w aplikacji Shelly? Strasznie pozmieniali tam wszystko