Witam
Obecnie używam supla ale chciałbym bardziej zaawansowane rzeczy robić w tym inteligentny dom
Mam około 15 urządzeń i wiele czujników którymi steruje przez SUPLA, oraz rolety w domu firmy YOODA i właśnie o sterowanie tymi roletami chciałem zapytać. wprawdzie mam centralkę Yooda którą mogę sterować aplikacją z dowolnego miejsca gdy jest tylko dostęp do neta. Ale czy ktoś by mi podpowiedział jak sterować tymi roletami przed Raspberry Pi i domoticz. Centralka steruje wysyłając sygnał pilota 433MHz kodem stałym wiec i może Rasberry PI dał by rady? Posiadam Raspberry PI 4 więc bardzo chciałbym coś takiego uruchomić. Chciałbym uzyskać efekt dam przykład: Jeśli temperatura na pewnym czujniku będzie poniżej zadanej oraz drzwi w domu będą zamknięte (mam czujnik zamknięcia drzwi) to rolety 1,7 i 9 zamkną się.
@muchac35 Jak masz taką ilość rolet z odbiornikami YOODA to dla ciebie najlepsza będzie bramka RFlink , albo kupujesz gotową link https://www.nodo-shop.nl/en/ albo budujesz sam ( nic trudnego ) a wychodzi taniej .
Oprogramowanie RFlinka wspiera YOODA co można sprawdzić sobie tu http://www.rflink.nl/blog2/download na tej stronie znajdziesz też porady , które z chińskich urządzeń warto zastosować przy budowie bramki i jest opis jak zacząć krok po kroku.
Na jedno tylko trzeba uważać , jak zbudujesz bramkę z silną anteną to może się okazać że wykryje ci oprócz twoich, urządzenia sąsiadów pracujące na 443MHz . Reszta to tylko ustawienie sobie odpowiednich zdarzeń w samym domoticzu , a twoje wymagania nie są mocno wygórowane więc można to poskładać z klocków w blockly .
Jak będziesz chciał zacząć przygodę z RFlinkiem to tu na forum jest kolega @Krzysztofch , który z takiej bramki korzysta w parze z domoticzem i na pewno chętnie doradzi lub pomoże .
W sumie posiadam centralkę oryginalną yooda ale ona ma tylko harmonogramy a nie mogę dodać warunków z innych czujników które działają na supla
Czy dobrze rozumie koszt tej bramki to około 20$? trochę nie rozumiem zasady działania tej brami i to że ona współpracuje z yooda (myślałem że urządzenie tylko kopiuje kod pilota i później go nadaje do odbiorników) Dokupiłem 2 pilociki za parenaście złotych które nauczyły się kodu oryginalnego pilota yooda i teraz nimi mogę sterować czy nie można by coś takiego dokupić do raspberry PI aby wysyłał sygnał po 433MHz do napędów rolet a w przyszłości do innych urządzeń które będą sterowane pilotem RF?
Ta bramka zastępuje wszystkie pilociki pracujące na 433Mhz . Działa to tak że w domoticz dodajesz bramkę i ona sama dodaje urządzenia które wykryje . Jak chcesz się bawić to możesz sobie zbudować na przykładzie tego http://projektpimalina.blogspot.com/2016/05/sterowanie-gniazdkami-433-mhz.html
ale to będzie zabawka , mozesz też robić tak jak kolega z forum https://www.smartnydom.pl/forum/domoticz/sterowanie-rolet-w-domoticz-przy-uzyciu-afe-t5/
ale przy tylu roletach moim zdaniem nie warto.
Tu masz więcej o RFlink http://cezarowy.blogspot.com/2017/09/rflink.html
Ok teraz rozumiem zakupie RFlink a to jest tylko dostępne na tej stronie www.nodo-shop.nl czy może jest jakiś polski dystrybutor?
mam raspberry pi4 4GB czy na nim będzie na pewno poprawnie działało? gdy zakupię to: https://www.nodo-shop.nl/en/rflink-gateway/127-rflink-arduino-antenna.html i będzie to połączone poprzez kabel USB?
HEJ posiadam tego rf linka ktorym sie bawilem i uwazam ze warto go sobie zakupic. Nawet jak nie bedzie dzialalo z tymi roletami. Obecnie go wywiozlem do domu rodzicow. Mozna go zakupic tylko od producenta jak wspomnial isom. Uwazam wart tej ceny poniewaz w latwy sposob mozna wiele sobie do domoticza popodlanczac. Sciaga sie potem plik ze strony rflinka tam bedzie gotowy program do zaladowania softu tez ze strony rflinka. Latwy sposob. Potem po podlaczeniu do maliny ja akurat mam 3b+ przez usb ( nie wiem jak jest z rpi4) ale powinno dzialac, potem w domoticzu wyszukujesz rf link usb .
Dodawanie urzadzen nastepuje gdy zostanie wyslany w eter jakis sygnal 433mhz. Jesli jest to czujnik otwarcia dzwi to trzeba rozlaczyc magnes od czujnika i z powrotem go zlaczyc. W taki sposob domoticz wykryje dwa urzadzenia. Jedno jako otwarcie drugie jako zamkniecie. I mamy dwa wlaczniki. Wchodzimy w zakladke domoticza i dodajemy go zielona strzalka jako uzywane. Nastepnie w blokly zrobilem regule. Jak jest otwarte to wylacz zamkniecie. Jak jest zamkniete to wylacz otwarczie. Tylko ze mamy dwa wlaczniki a potrzebny nam jest jeden. Wiec jeden mozemy ukryc albo go dac na sam dol w wylacznikach. Ikone sobie zmieniamy na okno lub drzi. I to wszystko. Niektore czujniki maja jeszcze jeden sygnal informujacy jak ktos ten czujnik zerwie z ramy okna lub drzw. Niektore tego nie maja. Niektore rf link odbiera tylko jeden sygnal np otworz ale zamknij nie odbiera. I taki czujnik narazie lezy w szufladzie.
Mam tez czujnik zalania. Musze wspomniec ze sa bardzo tanie wsxystkie czujniki 20-50zl.
Ten czyjnik tez domoticz wyktyje gdy wie elektrody przylozymy do jezyka. I zielona strzalka dodajemy do uzywane.
Posiadam tez czujnik pozaru. Po nacisnieciu przycisku domoticz go tez wykrywa.
Posiadam tez czujnik tem z wilgotnoscia. Wszystko to na baterie. Narazie wszystko smiga od 2 miesiecy a wczesniej testowalem je w swoim domu okolo 5 m-cy.
Antene dokupilem z kablem na ali okolo 15 zl. Do tego potrzebne jest tez arduino mega okolo 25 zl.
Antena w domu zasieg okolo 10-15 m. Z pierwszego pietra do piwnicy sygnal nie chce dojsc. Ale to dlatego ze w podlodze na parterze dalem folie taka jakby aluminowa pod podlogowke. Ktora nic mi nie przepuszcza do piwnicy. Nawet probowalem postawic ruter na podlodze i z telefonem bylem pol metra od rutera pod podloga i nie mnialem wifi. Rozwiazalem to dajac drugi ruter do piwnicy.
Rf link ma swoje wady , a bo to 433mhz i np majac jeszcze sterowanie silniczkiem nie mam w domoticzu polozenia rolety. Ale w tym uladzie 433mh dla silkika sa wypuszczone piny na kontraktrony. Jezeli roleta dojdzie do kontraktronu to silkik sie zatrzyma. Koszt tej plytki z obudowa 30zl.
Mozna tez nabyc wiele urzadzen 433mhz i w wiekszosci powinny dzialac. Np stacje pogody lub gniazdka ktorych nie mam.
Wspominajac ta stacje pogody to akurat uzylem tylko czujnika temp-wilg ktora to nadaje na 433mhz.
Warto kupic ze wzgledu na latwosc dodawania nowych urzadzen po najnizszej cenie.
Antene dokupilem z kablem na ali okolo 15 zl. Do tego potrzebne jest tez arduino mega okolo 25 zl.
gdzie kupowałeś arduino mega na www.nodo-shop.nl czy na ali?
wczoraj usiłowałem zainstalować domoticza na pi4 i niestety nie zainstalował się jest ktoś na forum kto uruchomił domoticza na raspberry pi 4?
Antene i arduino kupilem na aliexpres. Ta pierwsza. Tak jak wspomnialem zasieg okolo 10,15,20 m w zaleznosci jakie mury. Ale w przyszlosci chcialbym ten zasie zwiekszyc. Cos tam czytale na ten temat ale odpuscilem i jeszcze nie wiem jak to zrobic.
Od siebie dodam, że warto w Domoticz'u wyłączyć wykrywanie nowych urządzeń, oczywiście jak już rozpoznasz wszystkie swoje. Ja tego nie zrobiłem i po jakimś czasie miałem bardzo dużo urządzeń (głównie piloty do bram, czujniki sąsiadów, termometry itp). A jak wiadomo każde kolejne urządzenie w Domoticz'u to kolejny numerek idx 🙂
ja w przyszłym tygodniu zamówię raczej cały potrzebny zestaw wraz z usługą lutowania an https://www.nodo-shop.nl
tylko jak tam się płaci na jakie konto? i jak z tym podatkiem?
Jako alternatywę dodam, że prawie za darmo można to ogarnąć z pomocą nadajników i odbiorników za 2$ komplet na Aliexpress (kupujemy tylko te z dużym kwarcem). Na malinie instalujemy "wiringPI" oraz "433Utils". Wybieramy jedno GPIO na nadawanie i jedno na odbiór. Najpierw sniferem odczytujemy kody pilotów, a potem robimy switch nadający dany kod. Reszta już z górki w regułach. Oprogramowanie tego w OpenHAB wymagało dużo grzebania zarówno w bashu, jak i w plikach konfiguracyjnych, ale da się ogarnąć, bo jest wiele poradników w sieci.
Miałem tak przez kilka miesięcy porobione z OpenHAB ale zlikwidowałem ze względu na wady RF433:
1. nadanie kodu nie oznacza, że on się wykonał w odbiorniku (w mojej instalacji najlepiej wychodziło, gdy w 433utils ustawiłem trzykrotną transmisję);
2. usłyszenie transmisji z oryginalnego pilota nie oznacza, ze odbiornik wykonał komendę;
3. usłyszenie kilku kolejnych transmisji kodu z pilota już w ogóle nie pozwala wyciągnąć żadnych wniosków (ja sterowałem włącznikami, które miały taki sam kod na włącz i wyłącz);
4. okresowo zdarzały się obce transmisje zgodne z moimi kodami (mieszkam w bloku).
Powyższe powodowało, że jakakolwiek automatyka traciła sens, bo nie miałem sygnału rzeczywistego stanu sterowanego urządzenia. W efekcie wymieniłem wszystkie RF na WiFi i teraz jestem szczęśliwy.
Jeśli nie masz na prawdę wyjścia i masz bardzo dużo elementów RF433, to może i warto, ale jeśli nie, to zamiast inwestować w bramkę lepiej kupić kilka ESP12 i wstawić do sterowanych urządzeń. Wychodzi po mniej niż 10zł za modyfikację urządzenia (moduł plus jakieś elementy pasywne, diody, tranzystory, itp.), a funkcjonalność jest znacznie szersza i do tego pewność działania zgodnie z planem.
Dzięki za podpowiedz ale mam 16 rolet które niedawno zamontowali mi trudno było by do każdej podłączać o ile się da dodatkowe starowania a jest jeszcze kilka innych urządzeń sterowanych radiowo
myślicie że mój router dałby rady obsłużyć jeszcze dodatkowych 16 modułów WIFI? Obecnie używam kilkunastu + urządzenia na wifi typu telefony tablety i tv
Routery domowe obsługują albo do 10 urządzeń albo ponad 100. Do 150 nie ma problemów, potem trzeba zwykle kombinować z adresacją. Przy tej ilości automatów warto rozważyć oddzielny SSID dla smart domu (na osobnym kanale 20M) oraz osobny dla telefonów, komputerów itp. (na podwójnym kanale 40M). W Polsce możemy używać kanałów np. 1-5-9-13 i nie będą się zakłócały.
Cześć,
Tak się składa że mam i używałem długi czas rflinka i niestety, ale muszę tutaj podzielić zdanie kolegi @_marss_. 433mhz ma swoje zalety. Dobrze radzi sobie ze ścianami, urządzenia są tanie i trzymają długo na baterii. Dlatego sprawdza się np do czujek temperatury, stacji pogodowych, czujek ruchu czy kontaktronów.
Jeśli chodzi o sterowanie urządzeniami wykonawczymi to zasadniczo są 2 największe problemy:
1. Nie wiesz czy sygnał dotarł do urządzenia. A jak już dotrze to nie wiesz czy urządzenie jest włączone czy wyłączone. Przerabiałem to na gniazdkach Conrada. Generalnie tragedia. Pomijam fakt że się same włączały co z marszu je dyskwalifikowało.
2. Bezpieczeństwo. I tu niestety jeśli chodzi technologię, przegrywa praktycznie z wszystkim co jest na rynku. Chyba że masz pilota z keeloq'kiem. Ale wtedy nie dodasz go przez rflinka bo jest sam w sobie jest szyfrowany. Tzn dodasz nadajnik ale nic z nim nie zrobisz. Miałem tak z pilotem od bramy.
Jako że mieszkam w bloku po kilku dniach miałem urządzenia z połowy osiedla w tym stacje pogodowe, piloty do bram każdego mieszkańca, gniazdka, gniazdka i jeszcze raz gniazdka. Wyobraź sobie sytuacje że dodaje wszystko do domoticza i zaczynam tym mrugać. Czyli steruje "czymś" - grzałką w akwarium, lampkami, sprzętem agd/rtv, roletami itd.
Przechwycenie sygnały przez rflinka oznacza w większości przypadków (poza keeloq) możliwość sterowania tym. Wystarczy jeden sygnał z pilota i masz dostęp do urządzenia.
@muchac35 Tak jak wspomniałem na początku, mam rflinka, ale już go nie używam, chcesz mogę Ci pożyczyć na testy. Jak stwierdzisz że spelnia twoje oczekiwania zamówisz sobie a mojego mi oddasz. Nie chce go sprzedawać bo jako urządzenie jest dobrym sprzętem i może mi się jeszcze przydać.
Eeee po takiej recenzji zamówię go jednak ( zawsze uwazalem ze ta grzałka sterowana pilotem w akwarium u sąsiada powinna czesciej się wlaczac)
A tak serio to z jakiej odległości sciaga Ci te sygnały ze masz tyle "obcych" sygnałów
Gdzieś czytalem ze jest tez z obsługą 2.4GHz mozna cos takiego kupic?
@muchac35 Poczytaj na stronie producenta jakie urządzenia są wspierane dla każdej częstotliwości. Tam są podane urządzenia zarówno te po 433MHz jak i po 2.4GHz. Te drugie to głównie żarówki. Jak będziesz zamawiał sobie sprzęt zainwestuj w antenkę 433MHz która poprawia zasięg. A jeśli skusisz się też na moduł 2,4GHz to również taki do którego można podłączyć antenę dodatkową. np taki:
Jak testowałem zasięg to przez jedną ścianę było ok 50m, W mieszkaniu różnie bywało. Przez kilka ścian czasem miał problem. To już zależy od warunków, anteny, mocy nadajników it
właśnie mam żarówki mi-light i też chciałem nimi sterować
Jeśli zakupię rflinka to on obsługuje też 2,4GHz? czy muszę jeszce dokupić to? https://botland.com.pl/pl/moduly-radiowe/7550-modul-radiowy-nrf24l01-pa-lna-24ghz-transceiver-tht-czarny-z-antena.html?search_query=nRF24L01&results=1
@muchac35 Musisz dokupić moduł 2,4MHz który podałem w linku, wpiąć go w gniazdo oraz włączyć obsługę tej częstotliwości w rflinku. Na stronie producenta jest wszystko napisane co i jak zrobić.
Jeśli chcesz ciąć koszty i możesz chwile poczekać to kup kita do samodzielnego zlutowania a resztę zamów z aliexpress (arduino mega, moduł 2,4, anteny, kable) Ja tak zrobiłem. Zapytaj na forum czy ktoś nie chce też tego kupić, wtedy wyjdzie też taniej za przesyłkę.